OCW: DigiD

26 november 2012

Als student heb je heel wat aan je hoofd. Niet alleen vanwege je studie, maar ook vanwege alles wat je daaromheen moet regelen. Iets waar niet alleen ik, maar ook mijn omgeving tegenaan loopt heeft te maken met DigiD; het systeem waarmee je in kunt loggen in bijvoorbeeld DUO en Studielink. Beiden systemen zien er strak en kleurrijk uit, maar herbergen enorm veel onduidelijkheid. Niet alleen zijn teksten vaak op meerdere manieren te interpreteren, maar ook inloggen via DigiD kan een hele uitdaging zijn. Het wachtwoord dat je soms maar één keer per jaar gebruikt, raakt ondanks goede voornemens en oh zo logische opbergsystemen toch kwijt. Een nieuw wachtwoord kun je slechts opnieuw instellen met een herstelcode welke je per post “binnen 5 werkdagen” zou moeten ontvangen. Lastig als je terugkomt van vakantie en je je binnen twee dagen had moeten inschrijven voor je nieuwe collegejaar (hoe groot je ook in de roze agenda, die ergens in je kamer rondzwerft, had gekrast dat dat drie weken eerder had gemoeten).

Als je je gebruikersnaam vergeten bent is het al helemaal feest. Ook kan het voorkomen dat je telefoon stuk gaat en je tijdelijk zonder zit, of dat je een nieuw nummer krijgt. Ook dan kun je zonder sms-code/wachtwoord om je nummer aan te passen, niet inloggen. Problemen zoals “waarschijnlijk te laat zijn met inschrijven voor je nieuwe collegejaar” staan niet in de rubriek “Vraag en antwoord” op de site. Het bellen van de DigiD-helpdesk of de DUO-infolijn verwijst je in eerste instantie met een bandje terug naar bovengenoemde rubriek. Als je toch besluit aan de lijn te blijven, moet je je eerst door een keuzemenu van zeker 8 opties worstelen. Als je eenmaal een keuze gemaakt hebt en na 20 minuten in de wachtrij iemand te spreken krijgt, blijk je vaak op de verkeerde plek gezocht te hebben. Met wat geluk krijg je een algemeen telefoonnummer of de naam van een ander kastje of muur mee voordat er opgehangen wordt.
Dit ingenieuze overheidssysteem waarmee je onder andere je belastingaangiften, donorregistratie en studie-inschrijving regelt is beter beveiligd dan een online bank. Ik ga me dan afvragen wie mij stiekem voor een andere studie in zou willen schrijven, of mijn belastingaangiften zou willen doen. Natuurlijk is het meer dan belangrijk om je identiteit en privacy te beschermen, maar bij DigiD worden ook de gebruikers zelf ontmoedigd om gebruik te maken van de site. Dat is jammer.
Gelukkig heb ik gemerkt dat er de laatste maanden heel wat vooruitgang geboekt is. Ik hoor zowaar af en toe dat de overzichtelijkheid en bereikbaarheid aan het verbeteren zijn. Toch zou het gewaardeerd worden als ook de inlogprocedure gebruiksvriendelijker zou worden. Als je een site voor studenten ontwerpt is het misschien een idee om rekening te houden met de niet tot nauwelijks-bestaande administratie van je doelgroep. Niet dat ik niet geniet van de muziek in de telefonische wachtrij, maar een frustratie minder zou meer dan welkom zijn.
Damia Carli